Invitation til dialog-og informationsmøde med brugerne og husejerne på Grenaa Marina. Onsdag den 17 december 2025 kl. 19
Vi invitere hermed til dialog-og informationsmøde i Sejlklubbens lokaler onsdag den 17 december 2025 kl. 19 med følgende dagsorden:
1. Velkomst og præsentation af bestyrelsen.
2. Valg af ordstyrer.
3. Orienteringen om hvad der er sket siden sidste brugermøde 20/11 2024 ved formanden Johnny Helboe.
4. Orientering om budget 2026 sammenholdt med budget 2025 og regnskab 2024 ved økonomiudvalget Frede Frandsen.
5. Orientering om vedligeholdelsesplan 2025-2032 og forskellige tiltag i samarbejde med forvaltningen i kommunen ved formanden for vedligeholdelsesudvalget
Johnny Helboe.
6. Havnemesteren orientere om sejlersæsonen 2025, driften af havnen og om fremtidige aktiviteter.
7. Forslag fra brugerne. Man er velkommen til at sende spørgsmål ind til bestyrelsen, som man ønsker behandlet på brugermødet. Send dit forslag eller spørgsmål inden 10/12 på mail til sekretæren: ff@grenaamarina.dk
8. Eventuelt.
Denne invitation er udsendt på mail til klubberne, lagt på hjemmesiden, facebook og lagt i husejernes postkasser.
Med venlig hilsen
bestyrelsen og havnekontoret.
Tider for bådoptagningen 2025
Tilmelding inden d. 21. september 2025, til Morten på
SMS 2962 1260 (Skriv venligst navn, plads nr. og bådnavn)
For både der skal op med kranbil
Onsdag d. 08. oktober
Lørdag d. 25. oktober
For både der skal op med vores egen kran, max 5 ton.
Torsdag d. 25. september
Torsdag d. 02. oktober
Tirsdag d. 07. oktober
Torsdag d. 09. oktober
Ingen bådoptagning i efterårsferie fra d. 13 – 19 oktober
Tirsdag d. 21. oktober
Torsdag d. 23. oktober
Tirsdag d. 28. oktober
Torsdag d. 30. oktober
Torsdag d. 06. november
Tilmelding inden d. 21. september 2025, til Morten på
SMS 2962 1260 (Skriv venligst navn, plads nr. og bådnavn)
Hver bådejer skal være til stede på dagen, og med en ekstra mand.
Endnu en havn er ved at knække sammen og falde i vandet
Et akut problem er blevet løst med kommunal hjælp. Men flere hober sig gevaldigt op på Grenaa Marina.
Den Tilsandede Kirke syd for Skagen er godt nok en stor turistattraktion, men på Grenaa Marina tror man ikke rigtig på, at det samme vil være tilfældet med en lystbådehavn.
Ikke desto mindre er det den situation, der allerede er ved at udvikle sig i den nordlige ende af marinaen.
Her har strømmen fra Grenåen i årevis ført sand, sedimenter og slam med sig, og det har hobet sig op i en sådan grad, at vandstanden flere steder er nede på 40 centimeter.
Det har store konsekvenser for lystbådehavnen, som lige nu er gang med at flytte en række både, fordi de ganske enkelt ikke længere kan lægge til kaj uden at gå på grund, fortæller formand for Grenaa Marina Johnny Helboe, som avisen møder på havnekontoret sammen med bestyrelsesmedlem Jørn Stefansen.
»Søkortet viser, at vanddybden skulle være to meter, og nu er vi altså nede på 40 centimeter. Det har stået på igennem flere år, og jeg har gjort kommunen opmærksom på det hver gang, vi har haft dialogmøder med miljø- og teknikudvalget i de tre år, jeg har været formand. Nu er vi bare nået til det punkt, hvor vi ikke kan længere,« forklarer Johnny Helboe.
Omvendt blødning
Tilsandingen skyldes et hul fra åen ind i havneområdet, og i det netop indgåede budgetforlig i kommunalbestyrelsen bliver der rent faktisk afsat en halv million kroner næste år på at lukke hullet og dermed stoppe den omvendte blødning.
Det løser bare ikke det problem, man nu står med på marinaen efter de mange års ophobning af sand og sedimenter, påpeger Jørn Stefansen.
»Når vanddybden er så langt nede, betyder det, at motorbåde ikke kan sejle ind og ud uden at lukke motoren og skubbe båden fri. Det er et stort problem for både sikkerheden og for gæstesejlernes oplevelse. Og så er der den ting ved det, at det lugter fælt af svovl, når det bliver hvirvlet op. Der er allerede gæstesejlere, der har sagt, at de ikke kommer mere, sådan som det lugter,« siger Jørn Stefansen.
For at få havnen tilbage i funktionel stand skal der fjernes 3.000–4.000 kubikmeter sediment.
Prisen vurderes til mellem 1,5 og to millioner kroner, vurderer Johnny Helboe.
»Kommunen har gjort en god indsats ved at afsætte penge til at lukke hullet, så der ikke længere skylles sand ind. Man har stoppet ulykken, men nu skal der ydes førstehjælp, for uden en oprensning er vi stadig lige vidt. Og vi kan ikke selv rejse de beløb,« understreger Johnny Helboe.
Havnen er ved at knække sammen
For at forstå problematikken bliver man nødt til også at kende lidt til marinaens historik.
Grenaa Marina stod færdig i 1987 efter en politisk beslutning i det daværende Grenaa byråd. Dengang blev Grenaa Lystbådehavns Fond også oprettet
Egentlig var det planen, at fonden på sigt skulle overtage havnen, men det blev ikke vurderet økonomisk forsvarligt.
I stedet blev der udformet en vedligeholdelsesaftale i lejekontrakten, hvor de økonomiske byrder fordeles. Kommunen byggede således havnen, men driften er fonden ansvarlig for.
Driften er brugerfinansieret, og indtægterne kommer fra fastliggere, gæstesejlere og salg af brændstof.
Summen af det er bare ikke nok, og det betyder, at Grenaa Marina har ganske store udfordringer, når der skal betales for vedligehold. Det problem er blevet meget present, når man går langs bådebroerne.
Den maritime konsulentvirksomhed A1 Consult har for Norddjurs Kommune udarbejdet en vedligeholdelsesrapport for marinaen.
Heri beskrives det blandt andet, at pælene, der holder broerne, er angrebet af pæleorm. Flere steder er pælene således knækket.
Det får broerne til at synke sammen, og jo flere pæle, der knækker, jo værre bliver det.
I henhold til vedligeholdelsesaftalen er det egentlig Grenaa Marina selv, der skal betale de udgifter, men her savner bestyrelsesformand Johnny Helboe, at marinaen bliver taget op til politisk revision.
»Det var en anden situation, da man indgik aftalen. Dengang stod man med helt nye anlæg. Nu står vi med pæle, der knækker. Omfanget kan blive rigtig stort, og vi har ikke økonomien til at håndtere det,« siger Johnny Helboe.
Dyrt at lade stå til
Formanden henleder opmærksomheden på en anden nylig maritim sag fra Udbyhøj Lystbådehavn, som vi også har beskrevet her i avisen.
Her var kajen på havnen ved at falde i vandet på grund af manglende vedligehold, og i Norddjurs Kommune erkendte man også, at de små havne ikke har fået tilstrækkelig opmærksomhed.
Reparationen af kajen i Udbyhøj kommer til at koste 2,2 millioner kroner.
Derfor håber Johnny Helboe nu også, at det kan lykkes at skabe øget politisk bevågenhed om tilstanden på Grenaa Marina, inden der lander en kæmperegning her.
»Vedligehold er dyrt, men at lade stå til er endnu dyrere,« konstaterer han.
»Vi er jo glade for, at kommunen har hjulpet med at få lukket hullet, så tilsandingen er stoppet. Det var helt nødvendigt. Men det ændrer ikke på, at vi står med en marina, som er 40 år gammel, og hvor alt vedligehold i princippet er lagt på brugerne. Det er ikke længere realistisk. Vi tiltrækker jo omkring 20.000 gæstesejlere hvert år, som besøger byen og bruger butikkerne og Kattegatcentret. De skal have en god oplevelse og ikke blive mødt af mudder, der lugter, og broer der er ved at falde sammen,« understreger formanden.
OBS ! I indsejlingen til Grenaa Marina kan vi ikke garantere 3,5 m
19.06.2025

OBS ! I indsejlingen til Grenaa Marina kan vi ikke garantere 3,5 m, som der står i vores kort. Der er konstateret vanddybder ned til 2,8 m. ved daglig vande 0 m.
Det tilrådes skibsfarten at holde godt klar.
Tidshorisonten er stadig uklar.. da vi venter på klaptilladelse for at kunne uddybe.
OBS ! Vejbroen til Grenaa Marina lukkes.. OBS !
Pga. nødvendig vedligeholdelses arbejde lukkes vejbroen til Grenaa Marina i
perioden 24. februar fra kl. 06.00 til fredag den 14. marts 2025.
Grenaa Marina har modtaget følgende fra Miljø- og kulturforvaltningen,
Norddjurs Kommune :
”Grundet at der i arbejdsprocessen med udskiftning af trædækket vil være en større niveauspring, kan der
ske uheld for cyklister og bilister hvis broen åbnes for kørsel efter arbejdets ophør.
Ligeledes kan bolte mv. stritte ud af brodækket i perioder under anlægsfasen, hvilket ikke gør det egnet at
færdes på kørebanen under anlægsfasen.
Derfor er det besluttet at kørebanen på broen er spærret fra mandag den 24. februar fra kl. 06.00 til fredag
den 14. marts 2025.
Det er muligt at gående kan passere i højre side af broen under hele forløbet.
Beredskab bliver informeret om at de i forbindelse med brand etc. kan passere broen med særlig
varsomhed. ”
Parkering i perioden, er muligt på arealet (se billedet) ved lyskrydset, der fører ned
til kattegatcentret og Grenaa Marina.
************************ OBS ***********************************************************************
Parkeringsregler i forbindelse med lukning af broen over til Grenaa Marina i perioden 24/2-16/3 2025
Kattegatcentret har velvilligt og gratis stillet deres parkeringsområde, kaldet dråben ved Stenaline/lyskrydset, til rådighed for brugerne af Grenaa Marina. (se billlede)
For beboerne på Grenaa Marina skriver kattegatcentret:
”Den letteste måde er, hvis beboerne henter en midlertidige p-tilladelse i receptionen hos os, som de så kan lægge i bilens forrude. Tilladelserne gælder for hele den 3 ugers periode”
Skal du besøge Grenaa Marina i under 6 timer, kræves der ikke parkerings tilladelse.
Havnekontoret
Grenaa Marina
Tider for bådisætningen forår 2025
11. februar, 2025 9:49
Tilmelding kun på sms 2962 1260 (Morten)
Husk bådnavn og plads nr. ved tilmelding
For både der skal i med vores egen kran, max 5 ton.
Tirsdag d. 01. april
Torsdag d. 03. april
Torsdag d. 10. april
Tirsdag d. 22. april
Torsdag d. 24. april
Tirsdag d. 29. april
For både der skal i med kranbil, over 5 ton.
Onsdag d. 09. april
Lørdag d. 26. april
Tilmelding kun på sms 2962 1260 (Morten)
Husk bådnavn og plads nr. ved tilmelding
Hver bådejer skal være til stede på dagen og med en ekstra mand.
Grundet travlhed i højsæsonen vil der kun blive isat og optaget både, i begrænset omfang, i perioden mellem 15 juni og 15 august.
Fokus på elforbrug
15. oktober, 2024 9:02
Fokus på elforbrug
Fra d. 15 oktober 2024 til d. 15 april 2025 har vi ekstra fokus på elforbrug.
Grenaa Marina vil i de kommende dage spørge ind til elledninger der sidder permanent i stikket.
Har du et ekstraordinært forbrug kan der lånes en bimåler på havnekontoret.
Bestyrelsen har fastsat følgende retningslinjer for brug af strøm.:
– Strøm til ladning af batterier, (et døgn af gangen), samt brug af håndværktøj er tilladt.
– Grenaa Marina forlanger at ledninger er rullet op efter dagens arbejde, dog ikke ved ladning af batterier.
– Hvis der skal bruges strøm til andet, såsom affugter, varmekanoner eller pærer, altså vedvarende strøm, skal man låne en Bi-måler af Grenaa Marina, og afregne strømmen derover.
– Personalet har ret og pligt til at afbryde ledninger, der ligger længerevarende, uden aftale, uden ansvar for konsekvenser.
Dialog-og informationsmøde
med Grenaa Marina.
Pressemeddelelse. Nye folk i bestyrelsen
28. oktober, 2024 7:46
Bestyrelsen har på et ekstraordinært bestyrelsesmøde den 17/9 d.å. bevilget medlem og næstformand i bestyrelsen Jesper Rasmussen orlov indtil 31/12 2024.
Grenaa Sejlklub har som 1. suppleant for Jesper valgt Kim Vestergaard, som er indtrådt i bestyrelsen, og valgt til næstformand for Lystbådehavnen.
Herudover har Jørn Stefansen, medlem af bådklubben, indtaget Allan Madsen plads i bestyrelsen.
Bestyrelsen består herefter af følgende:
* Johnny Helbo, udpeget af Grenaa Sejlklub.
* Kim Vestergaard, udpeget af Grenaa Sejlklub.
* Jørn Stefansen, udpeget af Grenaa Bådklub.
* Per Schultz Pedersen, udpeget af Grenaa Bådklub.
* Flemming Rafn, udpeget af bestyrelsen.
* Frede Frandsen, udpeget af kommunalbestyrelsen og
* Christopher Husum, udpeget af kommunalbestyrelsen.
J.

Mit navn er Nicolai Mørk, og min virksomhed hedder Aarhusbugtens Yacht Service ApS.
Her i vinterperioden er der ret stille i virksomheden, derfor benytter jeg mig af muligheden for at udføre gratis VSWR og Watt test for sejlklubbernes medlemmer på Djursland og i Århusbugten. Den stille periode er fra nu og indtil midt/slut februar.
Jeg kan teste VHF systemet på masterne i masteskuret eller på skibene på land eller i vand. Jeg har mit egetseparatetest udstyr på eget batteri, det er derfor ideelt at teste præcist med dette set-up her om vinteren, hvor bådene og masterne har forskellige lokationer.
Fakta er, at jeg finder fejl på de fleste anlæg som testes. Nogle kan udbedres på få minutter, andre kræver nye kabler eller ny antenne, men fælles for alle er at ejeren tror at VHF systemet fungerer fint, da det kan sende til båden på pladsen ved siden af, eller måske helt til Lyngby radio.
Testen er uden forpligtelser af nogen art og gratis. Det er blot en god måde for mig, at komme ud og snakke med nogle af sejlerene her om vinteren, hvor der ellers er lidt stille.
Jeg har lagt et link til tilmelding på min hjemmeside. Her kan du også læse mere om VHF og AIS, og derved lære mere hvad testen går ud på.
Grenaa Marina udvider bestyrelsen med natur- og turismerepræsentant
Flemming Rafn fra naturskolen er i dag den 14/2-2023 trådt ind i bestyrelsen for Grenaa Marina på den plads, som repræsenterer turisterhvervet. Bestyrelsen glæder sig over, at vi med Flemming får kompetencer, som dækker både natur og turisme. Naturskolen er i disse dage i gang med at etablere en oplevelsesbro med tilbud til børn og unge i lagunen, som huser Grenå Marina. Så marinaen og naturskolen er naboer. Rigtig gode naboer.
Flemming starter derfor med lige netop den type aktiviteter, som Grenå Marinas brugere har behov for.
“Vores sejlere har brug for tilbud til børn og unge, som så kan tage deres forældre med over på den anden side af lagunen. Vi har Kattegatcentret som nabo til den ene side og Naturskolen til den anden side. Det kan ikke blive bedre” - udtaler formand for Grenaa Marina Søren Jongberg. “Vi har brug for at have de bedste forbindelser med turistaktørerne omkring os. Det får vi med Flemming Rafn” - tilføjer formanden.
Flemming sætter følgende ord på sin rolle i bestyrelsen: “Jeg vil gerne bidrage med min viden om natur, maritime forhold og tilbud til vores turister. Men jeg ser også en opgave i at kunne bidrage til lystbådehavnens udvikling. Det er naturskolens nabo og det er en central aktør ved vores skønne del af Kattegatkysten.”
Ny bro i Grenaa Marina.
10. februar, 2023 8:10
Det pusler ved stranden i Grenaa Marina. Kyst og Fjordcentrets nye formidlingsbro begynder at tage form.
Første del af broen er monteret, og næste skridt er en flydebro for enden af broen, samt et forbedret stisystem ned til broen.
Vi glæder os meget til at se det færdige projekt, der kommer til at være til gavn og glæde for rigtig mange.
#kystogfjordcentret
11. januar, 2023 15:06
140.000 kr. for en sænket kutter! Hvordan kan Grenå Marina og dermed lystbådehavnens brugere komme til at stå med en regning på 140.000 kr. for en kriminel handling? Det er en utrolig historie! Vi har faktisk selv svært ved at tro det. Men snart ved vi det.
Historien om den sænkede kutter er utrolig. Det startede med en handel om en båd fra Fyn på vej til Limfjorden, der gik i vasken. Køber og sælger satte hinanden stævne i Grenå. Kutteren kom bare ikke afsted igen. Grenå Marina løb forgæves rundt mellem sælger, køber og en tredje mand, som også blev bragt i spil af køber.
Båden blev udsat for tyveri, som bl.a. gik ud over dieseltanken. Den 21/10 lå kutteren stadigvæk stabilt ved kaj men med masser af oliedunke på dækket og i lasten. Den 22/10 om morgenen lå den på havnens bund. Der strømmede olie ud af den. Meget olie. Beredskaberne blev tilkaldt, og de samlede 400 liter spildolie op i løbet af dagen. Der blev lagt flydespærre ud.
I de følgende dage kunne vi se, at der stadigvæk var oliefilm på vandet. Ikke så meget og inden for flydespærren. Så vi afventede og lod beredskaberne bestemme. Flydespærren blev hentet igen efter 4 uger.
GMs forsikringsselskab ville ikke dække noget, fordi et ikke var GM, der havde forvoldt skaden. Bådens forsikring var opsagt, så nu var gode råd dyre. GM modtog en regning fra beredskaberne på 88.000 kr. Det kunne bare ikke være rigtigt. Så GM indgav protest.
Kutterne skulle naturligvis op. Den lå som vrag på havnens bedste spadseretur, og vi var klar over, at der var mere olie i den. Som sagt så gjort. Ved hævningen viste det sig, at der var boret huller i båden. Kutteren var ikke bare sunket. Den var blevet sænket ved en kriminel handling. Hævning og skrotning af en gammel olieindsmurt kutter er dyrt. GM fik en regning på i alt 140.000 kr. Det kunne nemt være blevet dobbelt så dyrt. Med kreativitet og snilde undgik GM en række mulige udgifter oveni.
Nu bliver en utrolig historie endnu mere utrolig. Forvaltningen i Norddjurs kommune accepterede nemlig at betale de 88.000 til den akutte miljøindsats den 22/10, men afviste de 140.000 kr. til at hæve og skrotte vraget. Begrundelsen er kort gengivet, at … “I glemte at spørge os om lov, og der var ingen akut miljøfare mere.”
Det sidste argument om, at miljøfaren var overstået, er vi simpelthen uenig i. GM kan ikke gå en sommersæson i møde med et vrag, der indeholder olie. Vi vil det heller ikke. Lystbådehavnen skal ikke være en kirkegård for skibsvrag. Det første argument, om at vi glemte at spørge, er utroligt. Det gør nemlig ingen forskel. Hvis GM have iværksat en dyr hævning, kunne kommunen med rette protestere over regningens størrelse. Det var det bare ikke. Naturligvis skal sådan et vrag væk.
Efter forvaltningens afslag har GM indbragt sagen for politikerne. Der bliver truffet en første afgørelse den 23. januar i Miljø- og Teknikudvalget. GM er naturligvis spændt på afgørelsen. For ellers skal brugerne nemlig betale for den kriminelle sænkning af kutteren. Det ville da være utroligt!


Ny bøje i indsejlingen til Grenaa Marina
29. juni, 2022 11:34
Vi har dags dato udlagt en grøn sideafmærkning på position 56° 24,2107’N – 010° 55,5846’Ø.
Bøjen er udlagt som markering af sandbanke mellem bøjen og vores nordlige mole.
Bøjen har som standard reflekser, toptegn og indbygget radarreflektor iht. Søfartsstyrelsen gældende krav til bøjer.
Rapporteret dybde over sandbanken er 2,0 m.
Mvh
Havnekontoret
Grenaa Marina
oprettet 07.11.24
Mangler em bådvogn til en 23 fods motorbåd på 2 tons
kontakt Brian på 24484937

